Wednesday, April 22, 2009

KANAK-KANAK & KESIHATAN MENTAL

Pada 9 April 2009 satu seminar kesihatan mental dikalangan kanak-kanak telah diadakan di Pusat Pengurusan Latihan JPS, Seksyen 6, Shah Alam. Semiar ini adalah anjuran Unit Psikiatri Remaja & Kanak-Kanak Pusat Perubatan Universiti Malaya bersama Unit Pendidikan Khas JPS.

Kanak-kanak dan kesihatan mental

Kesihatan mental yang baik semasa alam kanak-kanak menentukan kesihatan mental yang stabil sepanjang alam dewasa. Pengalaman semasa kecil membina dan memperkukuhkan kesihatan mental, yang mana ini perlu dan menentukan asas kesihatan fizikal dan mutu kehidupan seseorang itu.

Q1) Apakah dia kesihatan mental?

Tidak berpenyakit fizikal tidak bermakna kesihatan mental seseorang itu baik.
Kesihatan mental adalah cara kita berfikir, merasa dan berkelakuan.
Ia juga adalah bagaimana kita berinteraksi bersama orang lain.
ia adalah bagaimana seseorang melihat dirinya, masalah mereka dan bagaimana mereka menyelesaikan masalah itu, bagaimana seseorang itu menilai dan membuat pilihannya.
Ia juga bagaimana seseorang itu berusaha untuk mencapai apa yang dikehendaki dan dilihat perlu di dalam kehidupan mereka.

Kesihatan mental adalah penting, ia menentukan bagaimana kita hidup dan merancang kehidupan kita.

Ramai kanak-kanak yang mengalami masalah di dalam kehidupan mereka tetapi orang dewasa tidak mengambil kira atau memperkecilkan perkara ini. Kanak-kanak membentuk 39% dari populasi dunia dan WHO menganggarkan 20% dari kanak-kanak ini mempunyai masalah kesihatan mental. Ramai diantaranya tidak dikesan dan tidak menerima rawatan.


Q2) Apa akan berlaku jika kanak-kanak ini tidak menerima pertolongan?
Mereka tidak boleh belajar dan melaksanakan tugasan mereka seperti rakan sebaya.
Mereka berisiko untuk hilang minat dan tidak menghabiskan pembelajaran mereka.
Mereka lebih berisiko ponteng dan berkemungkinan besar untuk dibuang sekolah.
Dari pengaruh kawan-kawan, mereka berisiko untuk mula merokok atau mencuba, dan menggunakan berbagai jenis dadah.
Mereka lebih ingkar, membantah dan kurang bekerjasama dengan ibu bapa dan guru.
Mereka berisiko untuk melarikan diri dari rumah.
Untuk membantu tabiat mereka, mereka lebih menggunakan kekerasaan dan ugutan untuk mendapatkan kehendak mereka.
Mereka lebih berisiko untuk melakukan kelakuan berisiko tinggi pada umur yang agak muda contoh menggunakan kekerasan, bertindak aggresif, atau terlibat dan melakuan kelakuan seksual.
Mood mereka mudah berubah menjadi murung, sedih atau mudah meradang.
Bersama dengan perubahan dalam mood mereka, mereka sering mempunyai pemikian yang negetif tentang diri mereka dan alam sekitar, mereka merasai mereka tidak berguna, hilang harapan dan bersalah. Mereka sering menyalahi diri mereka merasai mereka tidak berguna, sampai ke tahap ini, mereka bertindak ganas terhadap diri sendiri atau orang lain.
Ada yang berfikiran tidak ada gunanya untuk terus hidup.
Alam kanak-kanak sepatutnya merupakan masa yang dipenuhi dengan keseronokkan, kekaguman dan perasaan keriangan. Tetapi yang sebenarnya, bagi kebanyakkan kanak-kanak ini alam mereka berbeza. Ketahui bila anak anda atau rakan mereka mungkin mengalami kesusahan.

Akademik


Aduan mengenai masalah membaca, menulis atau mengira.
Prestasi sekolah yang tidak memuaskan walaupun kanak-kanak itu berusaha.
Penurunan prestasi sekolah yang mendadak atau mengejut.
Kelakuan
Aduan dari guru atau rakan sebaya tentang kanak-kanak itu susah atau tidak boleh duduk diam di dalam kelas, mereka sentiasa perlu bergerak, meninggalkan tempat duduk mereka atau mengacau atau bercakap-cakap dengan mereka semasa guru mengajar.
Hiperaktif, gelisah, tidak boleh duduk diam melainkan semasa menonton telivisyen, atau bermain komputer.
Sentiasa tidak boleh mengikut kata atau arahan, tidak boleh bekerjasama dan menggunakan kekerasan atau ugutan terhadap ibu bapa, guru atau rakan.
Membuli dan sering menggunakan ugutan pada orang lain.
Sering dibuli
Tidak mudah berkawan
Selalu mudah marah dan bertindak aggresif contoh menjerit, membaling atau memukul orang lain.
Perubahan dalam corak pemakanan atau tidur mereka
Hilang atau kurang tenaga dan motivasi
Hilang atau kurang minat dalam alam persekolahan atau aktiviti yang dahulunya diminati mereka.
Makan terlampau banyak, atau membuang, menjauhi dan takut makan
Merokok untuk menolong mereka mengendalikan diri mereka
Iedea dan kelakuan yang tidak biasa seperti suka menyendiri, merasa cemas atau ketakutan.

Emosi


Menyuarakan kebimbingan, ketakutan atau perasaan cemas.
Muka dan perasaan muram, sentiasa atau mudah menangis.
Selalu cepat marah dan hilang kawalan diri.
Menyuarakan merasa kebingungan, tertekan, susah hati atau tidak gembira.
Mengadu susah tidur, sentiasa bermimpi ngeri atau sedih, sentiasa letih, susah untuk menumpukan perhatian atau tidak boleh berfikir dengan betul.
Sentiasa berfikiran negatif, hilang kemampuan untuk hidup, putus asa atau hendak lari dari rumah.
Mengadu telah disentuh oleh orang lain dan tidak merasa selesa atau tidak dapat melupakan kejadian itu.
Takut gemuk dan mulai tidak makan dengan betul.

Mengetahui bila kanak-kanak ini memerlukan pertolongan dan mengambil tindakan awal, menolong kanak-kanak dan keluarga mereka menyelesaikan masalah mereka sebelum terlambat. Ini menurunkan risiko masalah itu menjadi serius atau berpanjangan.

Q3) Siapa yang boleh menolong ?


Keluarga, guru dan rakan-rakan menyedari yang ada tak kena dengan kanak-kanak itu.
Bercakap dengan mereka suara yang sesuai dan cuba mengetahui perkara apa yang mendatangkan kesan terhadap mereka (Gently talk to them to find out).
Orang dewasa boleh bercakap kepada orang dewasa lain yang memahami dan mengetahui akan jalan menangani masalah di kalangan kanak-kanak.
Jangan sekali meminimumkan atau menyingkirkan masalah kanak-kanak itu, masalah ini selalunya tidak hilang begitu sahaja dengan umur kanak-kanak itu, jika tidak diambil kira, masalah itu akan berpanjangan dan menjadi lebih serius.
Bila masalah tidak hilang walaupun telah berusaha, kanak-kanak itu perlu menerima rawatan dari pihak-pihak tertentu (qualified professional, a doctor, paediatrician, clinical psychologist or psychiatrist).


Q4) Dimana mendapatkan pertolongan ?


Kebanyakan doktor yang merawat kanak-kanak mengetahui dan boleh memberikan pertolongan atau merujuk kepada pakar-pakar jika masalah berterusan atau serius.
Kebanyakan hospital-hospital besar ada kaedah untuk menolong kanak-kanak ini.

Unit Psikiatri Remaja & Kanak-Kanak,

PTj Perubatan Psikologi,

Pusat Perubatan Universiti Malaya,

59100 Kuala Lumpur.

Tel : 79493099

Fax : 79494609

email: ailihas@um.edu.my (Prof Dr Aili)

Tuesday, April 21, 2009

PROGRAM MOTIVASI TAHUN 6 - KEMAHIRAN BELAJAR MELALUI PETA MINDA

Satu program motivasi kemahiran belajar melalui peta minda telah dijalankan pada 21 April 2009 dari 8.00 pagi hinga 2 petang yang telah dikendalikan oleh Pn. Susan Thomas dari Universiti Monash. Ianya bertujuan untuk memberi pendedahan dan merangsang otak kiri dan kanan pelajar dengan mengunakan peta minda. Pelajar juga perlu menghasilkan peta minda dalam kumpulan.

KARNIVAL PENDIDIKAN KERJAYA PERINGKAT DAERAH PETALING 2009











Program Karnival Pendidikan Kaunseling Kerjaya telah diadakan pada 18 April 2009 (Sabtu) bertempat di KBU International College di Bandar Utama. Sekolah kita telah menyertai pertandingan melukis poster. Pelajar yang terlibat adalah :-

1. Tang Kar Men - 6 Zuhal
2. Saranya a/p Balakrishnan - 5 Platinum

Semoga dengan menyertai aktiviti seperti ini dapat meningkatkan pengetahuan tentang aktiviti karnival pendidikan kaunseling kerjaya yang diadakan serentak diantara sekolah rendah dan sekolah menengah.

GURU PELATIH IBBM BAGI PROGRAM PENGALAMAN BERASASKAN SEKOLAH

2 orang guru pelatih dari Institut Perguruan Bahasa Melayu Malaysia iaitu :-

1. Pn. Uma Dewi a/p M. Subramaniam
2. En. Krishnamoorthy a/p Muniandy

telah menjalani PBS (Pengalaman Berasaskan Sekolah) di SK Seksyen 2 Bandar Kinrara mulai 23 Mac 2009 hingga 3 April 2009 iaitu 2 minggu bagi memberi pengalaman dan pendedahan sebagai guru bimbingan dan kaunseling di sekolah rendah. Pihak sekolah dan Unit Bimbingan dan Kaunseling mengucapkan terima kasih atas kerjasama Pn. Uma Dewi dan En. Krishnamoorthy membantu menceriakan bilik bimbingan dan kaunseling.

Wednesday, April 1, 2009

SANTAPAN MOTIVASI PAGI - TAHUN 6






Pada pukul 7.45 pagi, murid Tahun 6 berkumpul di tapak perhimpunan. En. Sukimin menyampaikan beberapa nasihat dan pesanan untuk meningkatkan lagi prestasi murid menjelang UPSR. Murid diingatkan tidak membuang masa dan sentiasa membuat latihan. Murid perlu meningkatkan harga diri dengan ilmu-ilmu yang dipelajari supaya sasaran 60 pelajar mendapat 5A tercapai. Pn. Rathi juga mengingatkan pelajar tahun 6 supaya hadir kelas tambahan kerana kehadiran semakin merosot. Pn. Juliana juga mengingatkan murid mengenai Program Mentor-mentee yang telah bermula bulan Februari supaya terus berjalan. Setiap kumpulan perlu berjumpa guru mata pelajaran teras jika terdapat masalah dalam pelajaran teras tersebut. Ahli kumpulan juga boleh berjumpa dengan Pn. Juliana atau Cik Marlina jika ada
sebarang kemusykilan tentang Program Mentor-mentee.